درمان های دندانپزشکی کودکان

درمان های دندانپزشکی کودکان

شامل ترمیم، کشیدن، درمان ریشه و فضا نگه دارنده

دندان های شیری همانند دندان های دائمی دارای تاج، ریشه و عصب هستند که این ساختار کاملا از دندان دائمی جداست و هیچ ارتباطی با هم ندارند. در واقع عصب کشی دندان شیری ربطی به دندان دائمی ندارد.

بر خلاف دندان های دائمی، در داندان های شیری با پوسیدگی های وسیع و درگیری عصب دندان، درد دندان شایع نیست و ممکن است هیچ علامتی مبنی بر درد دیده نشود ولی نیاز به درمان ریشه (عصب کشی) وجود داشته باشد.

به دلیل شکل پیازی شکل تاج دندان های شیری و ضخامت کم مینا و حجم بزرگتر عصب دندان، عصب کشی دندان های شیری بسیار شایع است. جهت عصب کشی و ترمیم دندان نیاز به بی حسی موضعی است. در این مطب، ابتدا از ژل های موضعی جهت بی حسی مخاط لثه استفاده میشود. بعد از ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه، ماده بی حسی بشکل آمپول تزریق خواهد شد. لطفا از بکار بردن کلمه آمپول یا تزریق جلوی کودک خودداری کنید تا باعث وحشت و عدم همکاری نشود. پرسنل مطب آموزش های لازم جهت بی حسی کم درد را دیده اند و با مانور های خاصی، سرنگ تزریق از چشم کودک دور خواهد ماند. پس از تزریق بی حسی، بویژه بار اول، کودک احساس مبهمی در ناحیه بی حسی داشته و مکن است لب یا زبان خود را گاز بگیرد. حتما کودک را تحت نظر قرار داده و از این کار ممانعت کنید. بعد از اتمام کار، دندان پزشک ۲ عدد پنبه را در محل بی حسی قرار خواهد داد تا کودک نتواند مخاط را بجود و گاز بگیرد. این پنبه ها را حتما تا ۱ ساعت در محل نگه دارید.

در صورت گاز گرفتم مخاط لب، زحم بزرگی د رمحل ایجاد خواهد شد که ممکن است تا ۱ هفته بماند. جهت بهبود زخم، باید ناحیه را ۴ الی ۵ بار در روز، با آب نمک رقیق شسته و در صورت درد از مسکن استفاده کنید.

در صورتی که درمان عصب برای کودک شما انجام شده، از مسکن های ساده طبق نظر پزشک بعد از کار تا ۲ الی ۳ روز بعد از درمان استفاده کنید. در صورت تخریب شدید تاج دندان، بعد از عصب کشی ممکن است نیاز به روکش دندان شیری باشد که اگر دندان پزشک به شما توصیه کرد حتما لازم است. این روکش ها بر خلاف دندان دائمی نیاز به قالب گیری و لابراتوار نداشته و در همان جلسه روی دندان قرار میگیرد. جنس این روکش ها، استیل است و بنابراین رنگ نقره ای خواهد داشت. متاسفانه روکش ها سرامیکی (رنگ دندان) برای دندان شیری در بازار موجود نیست.

در صورتی که دندان کودک پر میشود، انتخاب بین مواد هم رنگ و آمالگام (نقره ای) را بر عهده دندان پزشک بگذارید. در صوتی که دندان شیری قابل ترمیم و عصب کشی نباشد، ممکن است دندان پزشک آنرا خارج کند. پس از کشیدن دندان شیری نیم ساعت گاز دندان پزشکی را در محل فشار داده، بعد از ان برای کودک خوراکی خنک مثل بستنی یا آب میوه خنک تهیه کنید. غذای کودک پس از کشیدن دندان باید نرم و خنک باشد. طبق دستور پزشک می توانید از مسکن های ساده یا آنتی بیوتیک استفاده کنید.

ممکن است بعد از کشیدن دندان شیری نیاز به فضای نگهدارنده باشد. کاربرد این وسیله جهت جلوگیری از حرکت دندان های اطراف و حفظ فضای دندان شیری و رویش دندان دائمی است.

در صورتیکه کودک شما همکاری قابل قبول داشته باشد درمان در مطب انجام میشود. در صورتیکه سن کودک خیلی کم باشد یا ترس شدید باعث عدم همکاری شود، کاربرد روش های دیگر درمان (تحت آرام بخشی یا بیهوشی) را بنا به مصلحت دندان پزشک مد نظر قرار دهید.

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x